Po 58 latach od pierwszego lotu boeinga 737 i królowania w segmencie wąskokadłubowym rodzina airbusa A320 wyprzedziła w dostawach amerykańską maszynę. Na początku października br. Airbus w końcu przełamał ważną barierę, gdy wprowadzona do służby 20 lat później rodzina A320 wyprzedziła serię boeingów B737 i stała się najczęściej dostarczanym, a wcześniej w tym roku także najlepiej sprzedającym się samolotem pasażerskim w historii lotnictwa komercyjnego.
Według danych brytyjskiej firmy analitycznej Cirium, zajmującej się analizą rynku lotniczego, wieloletni rekord Boeinga został pobity wraz z przekazaniem 2 października samolotu A320neo saudyjskiemu przewoźnikowi Flynas, co dało łączną liczbę 12 260 dostarczonych egzemplarzy od momentu wprowadzenia rodziny A320 do eksploatacji w 1988 r.
Airbus, który już jest największym producentem samolotów na świecie pod względem rocznych dostaw, obecnie zajmuje pierwsze miejsce pod względem łącznej liczby dostaw samolotów wąskokadłubowych, kończąc 40-letnią transatlantycką walkę o udział w rynku po początkowych nieporozumieniach dotyczących strategii i podziału miejsc pracy między kraje partnerskie tj. Francję, Niemcy, Hiszpanię i Wielką Brytanię. Obydwaj producenci na razie oficjalnie nie komentują najnowszych danych, choć teraz wiemy, że (stan na dziś 9 października wg. danych Cirium) Airbus dostarczył 12 164 samoloty A320, a Boeing 12 261 maszyn B737. Mimo na razie niewielkiej różnicy, Airbus, ze względu na tempo produkcji, będzie tą różnicę sukcesywnie powiększał.
- Był to pierwszy naprawdę udany samolot odrzutowy spoza Stanów Zjednoczonych i zmusił innych do stworzenia konkurencyjnych alternatyw – powiedział Max Kingsley-Jones, dyrektor ds. doradztwa w Cirium.
Samolot z Tuluzy który zawładnął rynkiem
W ciągu ostatniego półwiecza Airbus przeszedł drogę od skromnego outsidera do światowego lidera w dziedzinie aeronautyki. Firma zawdzięcza swój sukces w dużej mierze programowi, który przez dziesięciolecia stale się rozwijał, aby stać się głównym punktem odniesienia w swojej kategorii czyli właśnie rodzinie A320, o której więcej można przeczytać w naszym artykule "
Airbus: 40 lat od uruchomienia programu A320".
W ostatnich latach gwałtownie wzrosło zapotrzebowanie na samoloty A320 i B737, które są nadal podstawą działalności branży lotniczej, a wzrost gospodarczy i rozwój krajów w Azji spowodował pojawienie się dziesiątek milionów nowych pasażerów z klasy średniej. Do tej pory Airbus i Boeing dostarczyli ponad 24,5 tys. takich samolotów, pierwotnie zaprojektowanych do obsługi głównych hubów komunikacyjnych, ale później szeroko przyjętych przez niskokosztowe linie, o które zabiegał Airbus po tym, jak Boeing ograniczył produkcję w okresie spadku popytu po zamachach z 11 września 2001 r. Potem kolejne kłopoty Boeinga pojawiły się po dwóch katastrofach samolotów B737 MAX w
2018 i
2019 r.
Wprowadzony na rynek w 1984 r. A320 pojawił się w czasie, gdy przyszłość Airbusa była daleka od pewności, po dość burzliwym czasie wprowadzenia dwóch szerokokadłubowych samolotów odrzutowych A300 i A310. Wąskokadłubowy A320 po raz pierwszy wzbił się w powietrze w 1987 r., a rok później wszedł do służby w linii Air France. Inżynierowie z Tuluzy we Francji podjęli ambitny krok, wprowadzając system fly-by-wire (elektroniczny system sterowania statkiem powietrznym) do samolotu pasażerskiego – pionierskie posunięcie, które spotkało się z oporem ze strony związków zawodowych i niektórych przewoźników, ale ostatecznie stało się standardem branżowym.
- Boeing nie jest w stanie dogonić obecnej rodziny A320 w oparciu o swoje plany produkcyjne, ale może to wzmocnić determinację amerykańskiego producenta, aby pomyśleć o przyszłości wykraczającej poza model 737, gdy warunki do tego będą już sprzyjające – powiedział Rob Morris, były szef Cirium.
Liczby programu A320
Przez ponad 41 lat od uruchomienia programu A320, do końca września 2025 r. Airbus zebrał zamówienia na 19 776 samolotów (A320ceo/A320neo stan na 9 października br. za danymi Cirium). Pierwsza rodzina A320 nazywana roboczo A320ceo, to 8 106 sprzedanych maszyn: 80 A318, 1 486 A319, 4 756 A320 oraz 1 784 A321. Natomiast rodzina A320neo, to sprzedanych 11 670 maszyn: 57 A319neo, 4 371 A320neo, 7 242 A321neo, to około 62 proc. obecnego rynku wąskokadłubowego dla samolotów powyżej 140 miejsc. Do tej pory Airbus (stan na 9 października) dostarczył 8 106 samolotów z rodziny A320ceo i 4 158 maszyn z rodziny A320neo: 36 A319neo, 2 262 A320neo oraz 1 859 A321neo, a na dostawę czeka jeszcze 7 512 maszyn z tej rodziny.
Liczby programu B737
Przez ponad 60 lat od uruchomienia programu B737, do końca września 2025 r. Boeing zebrał zamówienia na 17 075 samolotów (B737 Orginal, Classic, NG i MAX). Pierwsza rodzina B737 nazywana "Orginal" to 1 144 sprzedanych maszyn: 30 B737-100, 1 114 B737-200, kolejna z nich to "Classic", która została sprzedana w liczbie 1 988 sztuk: 1 113 B737-300, 486 B737-400 oraz 389 B737-500.
Następnie pojawiła się rodzina B737 "Next Generation" ze sprzedażą 7 145 samolotów: 69 B737-600, 1 128 B737-700, 22 B737-700C (C-40 USAF), 16 B737-700 Wedgetail, 4 989 b737-800, 191 737-800A (P-8A), 52 B737-900, 505 B737-900ER, 139 BBJ, 26 BBJ2 oraz ośmiu BBJ3, aby ostatecznie przejść w rodzinę B737 MAX, której to Boeing sprzedał 6 779 maszyn: w czterech wersjach B737-7 MAX, B737-8 MAX, B737-9 MAX oraz B737-10 MAX. Do tej pory Boeing dostarczył 12 261 B737: 10 296 samolotów z rodzin B737 Orginal, Classic i NG oraz 1 965 maszyn B737 MAX, a na dostawę z rodziny MAX oczekuje 4 814 maszyn.